ID_CONTENT 69

14/05/2021 - Nieuws

De syndicus in het digitale tijdperk

Een artikel van OP

Door de coronacrisis moest iedereen zich aanpassen aan een nieuwe levenswijze. Zowel op persoonlijk als op professioneel vlak heeft iedereen zich, al dan niet vlot, aangepast aan de nieuwe virtuelere wereld. We spreken zelden of nooit meer af met onze vrienden en vergaderzalen hebben plaatsgemaakt voor vergaderingen via bijvoorbeeld Zoom of Google Meet.
Hoe wordt het beheer van de syndicus in deze nieuwe wereld georganiseerd. OP licht de situatie toe.

Het dagelijks beheer

Tijdens de crisis kon het beheer van een gedeeld woongebouw onmogelijk worden opgeschort.
Voor het administratieve gedeelte werd telewerk al snel de norm, zoals in vele andere sectoren. De dringendste taken werden natuurlijk wel uitgevoerd.

De algemene vergaderingen in het digitale tijdperk

De algemene vergadering (AV) is per definitie een bijeenkomst voor de mede-eigenaars en de syndicus.
In een tijd waarin fysieke vergaderingen verboden zijn, moesten we echter oplossingen zoeken.

Volgens de recentste richtlijnen van de regering kunnen de fysieke algemene vergaderingen (AV) tot 30 juni met een jaar worden uitgesteld. Opgelet: dat uitstel gebeurt niet systematisch. Die beslissing is aan de syndicus. De syndicus kan op basis van twee elementen besluiten om de vergadering toch te organiseren:

  • minstens 1/5 van de mede-eigenaars eist dat de AV wordt georganiseerd;
  • er moet dringend een beslissing worden genomen;

Daarom biedt de wet van 20 december 2020 een oplossing die steeds gebruikelijker wordt: de digitale algemene vergadering.
Sinds de invoering van die wet is het dus mogelijk om een digitale AV te organiseren. Dat moet echter wel verplicht worden vermeld op de bijeenroeping.

Om de rest van het artikel te lezen, ga naar de OP website!